Sök

Sök

Kursplan Krigets tysta arv: att hantera krigets explosiva lämningar

Engelskt namn: War’s Silent Legacy: Managing the Remnants of War

Kurskod:
2KR037
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2025-08-20

Behörighetskrav

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i krigsvetenskap eller annat närliggande relevant ämne. Därtill krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 alternativt Engelska B.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

I kursen undersöker studenten de långsiktiga följderna av krig genom att studera hur landminor och andra explosiva krigsrester (ERW) fortsätter att forma konflikt- och postkonfliktmiljön långt efter att vapnen tystnat. Genom tvärvetenskapliga perspektiv ges studenten möjlighet att sätta sig in i de juridiska, humanitära, militära, könsspecifika och socioekonomiska dimensionerna av minåtgärder. Minåtgärder avser olika aktiviteter som syftar till att minska de sociala, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga effekterna av landminor och explosiva krigsrester. Åtgärderna omfattar inte bara fysisk röjning av förorenad mark utan även insatser för att förhindra framtida skador och hjälpa de som redan drabbats.

Effekterna av explosiva vapen, väpnade aktörers och icke-statliga organisationers roll i röjning och hjälp till drabbade, samt kopplingarna mellan minröjning och fredsbyggande, utveckling och miljömässig hållbarhet är centrala teman i kursen. Krig och konflikt efterlämnar ett brett spektrum av arv, från samhällstrauma och miljöförstöring till socioekonomiska och tekniska omvandlingar. Kursen fokuserar på hantering av terräng som kontaminerats av explosiva vapen, men genom dess tvärvetenskapliga ramverk och flerdimensionella analytiska perspektiv bygger studenten en robust teoretisk grund för att undersöka även andra aspekter av krigets bestående, ofta förbisedda, arv. Landminor och andra explosiva krigsrester fungerar som empiriska och praktiska ingångspunkter genom vilka studenten sätter sig in i bredare teoretiska debatter om konflikters följder för landskap, samhällen och människor. Det empiriska fokuset på landminor och explosiva vapen underlättar studentens utforskande av relaterade frågor såsom nedrustning, demobilisering och återintegrering av före detta stridande; reform av säkerhetssektorn; efterkrigsstyrning; genusdynamik; och strävan efter att nå de globala målen för hållbar utveckling.

Kursens läraktiviteter inkluderar seminarier och föreläsningar. Genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift utvecklar studenten sin förmåga att jämföra och tillämpa kursens begrepp och teorier. Genom den skriftliga inlämningsuppgiften erbjuds studenten möjlighet att fördjupa sig i ett av de teman som behandlats under kursens gång.

Undervisningsformer


Seminarier, föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • analysera orsaker till, konsekvenser av och hantering av landminor och explosiva rester av krig
  • visa djup förståelse för de fem pelarna inom minåtgärder och deras relevans för fred, säkerhet och utveckling

Färdighet och förmåga
  • problematisera samspelet mellan minröjning och bredare politiska, juridiska och humanitära processer i konflikt- och postkonfliktmiljöer
  • självständigt tillämpa relevanta begrepp på och kritiskt diskutera fallstudier som belyser praktiska och policyrelaterade utmaningar inom minröjning och liknande krigsarv, såsom kollektiva trauman, infrastrukturförstörelse, folkhälsokonsekvenser och massfördrivning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt värdera de etiska, strategiska och socioekonomiska konsekvenserna av kontaminerad terräng och röjning av explosiv ammunition
  • reflektera över minåtgärders potentiella bidrag till hållbar fred, utveckling och mänsklig säkerhet; samt över hur dessa insikter kan överföras till analys av andra utmaningar och interventioner efter kriget.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Väl godkänt (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-11-26
Aguirre, Salomé, Angela Desantis, Sandra Salas-Quijano, Sebastián Tovar Jaramillo, and Liliana Dulca-Amaya. 2023. Gender and Diversity Mainstreaming in Mine Action: Where Are We in Colombia? The Journal of Conventional Weapons Destruction 27(1) : 50–56.
Anctil Avoine, Priscyll. 2024. Liminal Bodies and Spaces: Farianas’ Gendered Contestations in Northeast Colombia. Geopolitics 29(5): 1659–93.
Arensen, Lisa. 2016. ‘All Newcomers Now’: Narrating Social and Material Aspects of Post-War Resettlement in Northwest Cambodia. Journal of Southeast Asian Studies 47(1): 24–41.
Arensen, Lisa. 2022. Living with Landmines: Inhabiting a War-Altered Landscape. Journal of Material Culture 27(2): 91–106.
Anfinson, Aaron, and Nadia Al-Dayel. 2023. Landmines and Improvised Explosive Devices: The Lingering Terror of the Islamic State. Studies in Conflict & Terrorism 46 (2): 162–82.
Babanina, Iryna, Anna McKean, Anastasiia Splodytel, and Doug Weir. 2025. Assessing Environmental Degradation from Explosive Weapons in Southern Ukraine. Olso: Conflict and Environmental Observatory and Norwegian People’s Aid.

Berhe, Asmeret Asefaw. 2007. The Contribution of Landmines to Land Degradation. Land Degradation & Development 18 (1): 1–15.
Biddle, Stephen D, Julia Klare, Johnathan Wallis, and Ivan Oelrich. 1998. Controlling Anti-personnel Landmines. Contemporary Security Policy 19 (3): 27–71.
Bolton, Matthew Breay. 2010. Implementation in Afghanistan, Bosnia and Sudan. In Foreign Aid and Landmine Clearance: Governance, Politics and Security in Afghanistan, Bosnia and Sudan, 89–116. London, United Kingdom: I. B. Tauris & Company.
Bottomley, Ruth. 2003. Balancing Risk: Village de-Mining in Cambodia. Third World Quarterly 24 (5): 823–37.
Buscemi, Francesco. 2021. Ecologies of ‘Dead’ and ‘Alive’ Landmines in the Borderlands of Myanmar. Italian Political Science Review 52 (Special Issue 2): 217–235.
Bösl, Elsbeth. 2013. ‘An Unbroken Man despite Losing An Arm’: Corporeal Reconstruction and Embodied Difference – Prosthetics in Western Germany after the Second World War (c. 1945–1960)”. In War and the Body, edited by Kevin McSorley. Routledge, 167–80.
Cathcart, Gregory S. 2016. Landmines as a Form of Community Protection in Eastern Myanmar. In Conflict in Myanmar: War, Politics, Religion, edited by Nick Cheesman and Nicholas Farrelly.
ISEAS Publishing.

Chapman, Jean. 2010. A Khmer Veteran Remembers: Herstory and History. Indian Journal of Gender Studies 17(1): 1–24.
DeAngelo, Darcie. 2025. Learning to Love Rats: A Postwar Ecology in a Cambodian Minefield. American Anthropologist.
Dresner, Josephine, and Riccardo Labianco. 2024. Humanitarian Principles and Humanitarian Disarmament: An Operator’s Perspective. International Review of the Red Cross 106 (925): 242–68.
Druelle, Laurie, Henrique Garbino, and Eric Mellado Åhlin. 2022. Mine Action and the Reintegration of Former Combatants: Expanding the Debate. Journal of Conventional Weapons Destruction 25 (3): 24–29.
Fazal, Tanisha M, and Margarita Konaev. 2019. Homelands versus Minelands: Why Do Armed Groups Commit to the Laws of War? Journal of Global Security Studies 4 (2): 149–68.
Flude, Gillian. Women, Peace, and Security and Mine Action. Frequently Asked Questions. Mines Action Canada.

Garbino, Henrique. 2023. Rebels against Mines? Legitimacy and Restraint on Landmine Use in the Philippines. Security Studies 32 (3): 505–36.
Garbino, Henrique. 2024. ‘It Wasn’t Because of Human Rights:’ Exploring the Limited Use of Landmines by Colombian Paramilitary Groups. Studies in Conflict & Terrorism, ahead of print.
Gleditsch, Kristian Skrede, Simon Hug, Livia Isabella Schubiger and Julian Wucherpfennig. 2018. International Conventions and Nonstate Actors: Selection, Signaling, and Reputation Effects. Journal of Conflict Resolution 62 (2): 346–80.
Harpviken, Kristian Berg. 2002. Breaking New Ground: Afghanistan’s Response to Landmines and Unexploded Ordnance. Third World Quarterly 23 (5): 931–43.
Harpviken, Kristian Berg, and Bernt A Skåra. 2003. Humanitarian Mine Action and Peace Building: Exploring the Relationship. Third World Quarterly 24 (5): 809–22.
Hedström, Jenny. 2025. Care, Love, and Depletion in Displacement. In Reproducing Revolution: Women’s Labor and the War in Kachinland, Ithaca: Cornell University Press, 29–42.
Hofmann, Ursign, Gianluca Maspoli, Åsa Massleberg, and Pascal Rapillard. 2016. Linking Mine Action and SSR through Human Security. London, United Kingdom: Ubiquity Press.
Ikpe, Eka, and Sarah Njeri. 2025. Mine Clearance, Peacebuilding and Development: Interactions between Sustainable Development Goals and Infrastructure in Angola. Peacebuilding 13 (1): 39–55.
Khamvongsa, Channapha, and Elaine Russell. 2009. Legacies of War: Cluster Bombs in Laos. Critical Asian Studies 41 (2): 281–306.
Khayyat, Munira. 2022. Introduction: War from the South; How to Live (and Die) in an Explosive Landscape; Conclusion: Life as War. In A Landscape of War: Ecologies of Resistance and Survival in South Lebanon by Munira Khayyat, 1–31, 126–155 and 209–214. Oakland:
University of California Press.

Kohama, Shoko, Kazuto Ohtsuki, and Yasutaka Tominaga. 2019. Bombing and Mining in War: Evidence from Cambodia. Journal of Global Security Studies 5 (2): 319–38.
Kulenovic, Neda, Igor Kulenovic and Filomena Sirovica. 2020. The War Damage on Archaeological Heritage after the War: Archaeological Heritage and Landmines. Conservation and
Management of Archaeological Sites 22(1–2): 74–92.
Lin, Erin. 2022. How War Changes Land: Soil Fertility, Unexploded Bombs, and the Underdevelopment of Cambodia. American Journal of Political Science 66(1): 222–37.
Lin, Erin, Christine D. Sprunger and Jyhjong Hwang. 2021. The Farmer’s Battlefield: Traditional Ecological Knowledge and Unexploded Bombs in Cambodia. Agriculture and Human Values
38(3): 827–37.

Merrouce, Ouarda. 2011. The Long Term Educational Cost of War: Evidence from Landmine Contamination in Cambodia. Journal of Development Studies 47 (3): 399-416.
Meyer Djordjevski, Josef. 2025. Forests of Violence: Landmines, Rural Societies, Environments, and the (De)militarization of Former Yugoslav Landscapes, 1991–Present. Southeastern Europe 49(1–2): 48–73.
Millard, Ananda S., Kristian Berg Harpviken, and Kjell Erling Kjellman. 2002. Risk Removed? Steps Towards Building Trust in Humanitarian Mine Action. Disasters 26 (2): 161–74.
Njeri, Sarah. 2022. ‘Examining Mine Action’s “Peaceability” Potential through Everyday Narratives and Practices in Somaliland’. Journal of the British Academy 10 (S1): 109–33.
Ounmany, Kiengkay and Edo Andriesse. 2018. The Legacy of the Vietnam War: Making a Living amid Unexploded Ordnance in Xieng Khouang Province, Northern Laos. Asian Studies Review 42(3): 439–58.
Pardo Pedraza, Diana and Julia Morales Fontanilla. 2023. Explosiveness: Territories of War and Technoscientific Practices in Colombia. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology 28(3): 239–50.
Pardo Pedraza, Diana. 2023. Ethical Disconcertment and the Politics of Troublemaking: Land Mines, Humanitarian Demining, and Ecologies of Trouble in Rural Colombia. American Ethnologist (50): 462-473.
Perilla, Sergio, Mounu Prem, Miguel E. Purroy, and Juan F. Vargas. 2024. How Peace Saves Lives: Evidence from Colombia. World Development 176: 106529.
Prem, Mounu, Miguel E. Purroy and Juan F. Vargas. 2025. Landmines: The Local Effects of Demining. Journal of Public Economics 247: 105399.
Ruiz-Serna, Daniel. 2023. Awakening Forests. In When Forests Run Amok: War and Its Afterlives in Indigenous and Afro-Colombian Territories, 117–151. Duke University Press.
Rutherford, Kenneth R. and Paige Ober. 2021. The Toxic Legacy of War: Landmines and Explosive Remnants of War. In Routledge Handbook of Environmental Security, edited by Richard A.
Matthew, Evgenia Nizkorodov, Crystal Murphy. Routledge.

Santoire, Bénédicte. 2025. New Directions for the Anti-Personnel Mine Ban Convention: Connecting Victim Assistance with the Women, Peace and Security Agenda. UNIDIR.

Simangan, Dahlia and Rebecca Gidley. 2019. Exploring the Link between Mine Action and Transitional Justice in Cambodia. Global Change, Peace & Security 31 (2): 221–43.
Skåra, Bernt A. 2003. Risky Business or Constructive Assistance? Community Engagement in Humanitarian Mine Action. Third World Quarterly 24 (5): 839–53.
Theidon, Kimberly. 2022. Ecologies and Aftermaths. In Legacies of War: Violence, Ecologies, and Kin, 57–84. Duke University Press.
Troxell, John F. 2000. Landmines: Why the Korea Exception Should Be the Rule. Parameters 30 (1): 82–101.
Unruh, Jon D. 2012. The Interaction between Landmine Clearance and Land Rights in Angola: A Volatile Outcome of Non-Integrated Peacebuilding. Habitat International 36(1): 117–25.
Wilson, Alice. 2023. Introduction: Former Revolutionaries, Lasting Legacies; and Kinship, Values, and Networkds. Afterlives of Revolution: Everyday Counterhistories in Southern Oman, 1–36 and 137–168. Stanford University Press.

Zeitoun, Mark, and Michael Talhami. 2016. The Impact of Explosive Weapons on Urban Services: Direct and Reverberating Effects across Space and Time. International Review of the Red Cross 98 (901): 53–70.
Totalt antal sidor: 1163