Kursplan Forskningsmetodik ledarskap och ledning
Engelskt namn: Research methods for Leadership, Command and Control
Kurskod:
2UL041
Gäller från termin:
HT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-04-22
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper:
Grundläggande behörighet, genomgånget Officersprogram eller liknande, samt genomgången kurs Metod- och problemlösning.
Grundläggande behörighet, genomgånget Officersprogram eller liknande, samt genomgången kurs Metod- och problemlösning.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till att tillhandahålla möjligheter för deltagaren att fördjupa sina kunskaper och färdigheter vad gäller forskningsmetodik inför genomförande av ett självständigt arbete inom huvudområdet ledarskap och ledning. Deltagaren bygger i kursen vidare på tidigare kunskaper i samhällsvetenskaplig metod genom att i föreläsningar, egna studier, skrivuppgifter, seminarier och workshops arbeta med forskningsdesign och forskningsprocessens olika faser. Detta sker med fokus på olika datainsamlingsmetoder, databearbetningstekniker och analysmetoder med relevans för forskningsfrågor om ledarskap och ledning. Deltagaren ges även möjlighet att behandla frågor om vetenskapliga teoriers och metoders tillämpning i professionsnära forskning, liksom möjlighet att behandla frågor om forskningsetik.
Föreläsningar, egna studier, skrivuppgifter, seminarier och workshops.
Undervisningsformer
Föreläsningar, egna studier, skrivuppgifter, seminarier och workshops.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- använda olika metodologiska ansatser och begrepp för att fördjupat analysera och beskriva hur forskningsdesign och metodval förhåller sig till forskningsproblem, teorival och praktiska förutsättningar
Färdighet och förmåga
- självständigt utforma och redovisa en avgränsad kvalitativ undersökning av ett fenomen relaterat till huvudområdet ledarskap och ledning
- självständigt utforma och redovisa en avgränsad kvantitativ undersökning av ett fenomen relaterat till huvudområdet ledarskap och ledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera olika forskningsansatser utifrån forskningsetiska principer samt motivera och argumentera för etiska ställningstaganden i utförandet av forskning
- bedöma hur metoder och teorier tillämpas i professionsnära forskning.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i två obligatoriska seminarier, författande av två individuella skriftliga rapporter, och genom en individuell skriftlig salstentamen.
Seminarium 1: 1hp
Seminarium 2: 1hp
Rapport kvalitativ metod: 1hp
Rapport kvantitativ metod: 1hp
Salstentamen: 3,5 hp
Om en deltagare inte har kunnat deltaga aktivt i ett obligatoriskt seminarium kan examinator besluta om genomförande av en ersättningsuppgift. Sådan uppgift skall inlämnas eller presenteras inom fem arbetsdagar räknat från det att examinatorn förmedlar uppgift, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Examinator kan besluta om komplettering för att godkänt resultat på de individuella skriftliga rapporterna samt på salstentamen ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Sent inkommen individuell skriftlig rapport eller salstentamen betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygsättning för helkurs sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Respektive seminarium och respektive rapport betygssätts som Underkänd (U) eller Godkänd (G). Salstentamen betygssätts som Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För kursbetyget Godkänd (G) krävs fullgjort aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, godkänt resultat på skriftliga rapporter samt godkänt resultat på den skriftliga salstentamen. För kursbetyget Väl Godkänd (VG) krävs, utöver krav för kursbetyget Godkänd, väl godkänt resultat på den skriftliga salstentamen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Seminarium 1: 1hp
Seminarium 2: 1hp
Rapport kvalitativ metod: 1hp
Rapport kvantitativ metod: 1hp
Salstentamen: 3,5 hp
Om en deltagare inte har kunnat deltaga aktivt i ett obligatoriskt seminarium kan examinator besluta om genomförande av en ersättningsuppgift. Sådan uppgift skall inlämnas eller presenteras inom fem arbetsdagar räknat från det att examinatorn förmedlar uppgift, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Examinator kan besluta om komplettering för att godkänt resultat på de individuella skriftliga rapporterna samt på salstentamen ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Sent inkommen individuell skriftlig rapport eller salstentamen betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygsättning för helkurs sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Respektive seminarium och respektive rapport betygssätts som Underkänd (U) eller Godkänd (G). Salstentamen betygssätts som Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För kursbetyget Godkänd (G) krävs fullgjort aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, godkänt resultat på skriftliga rapporter samt godkänt resultat på den skriftliga salstentamen. För kursbetyget Väl Godkänd (VG) krävs, utöver krav för kursbetyget Godkänd, väl godkänt resultat på den skriftliga salstentamen.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.